Audyt jakiejkolwiek strony obecnej w sieci ma na celu wychwycenie słabszych miejsc w strukturze na poziomie bazowym, za który odpowiedzialny jest szablon HTML, a także za potknięcia występujące w warstwie prezentacji. Inspekcji dokonuje się jako wstępu do późniejszych działań naprawczych określanych terminem optymalizacja.
Audyt sklepu internetowego u podstaw zawiera identyczne działania jak w przypadku każdej strony www. Właściwa i skuteczna optymalizacja ma wpływ na pozycję każdego serwisu. Dlatego wprowadzenie zmian jest koniecznością gwarantującą potencjalnie zwyżkę lokaty w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podstawowe zadanie
Każdy audyt sklepu internetowego rozpoczyna się od określenia listy słów kluczowych, dla których następnie będzie zbudowany link building. Listę słów i fraz kluczowych tworzy się na podstawie wiedzy ogólnej o branży sklepu. Listę weryfikuje się, używając do tego celu sugestii wyszukiwarki i darmowych narzędzi dostarczanych przez Google. Wykwalifikowane agencje wykorzystują również płatne, bardziej zaawansowane narzędzia SEO.
Niesłusznie pomijane aspekty audytu sklepu internetowego
Audyt sklepu powinien być drobiazgowy i poddawać analizie bezwzględnie wszystkie elementy serwisu. W strukturze każdej strony internetowej są elementy niedoceniane lub nawet lekceważone, których jednak nie powinno się pomijać. Należą do nich między innymi dwa tagi, znajdujące się w sekcji head. Pierwszy z nich to tag title. Nie zdając sobie sprawy z wagi tego elementu można ograniczyć przekaz informacji wizualnej oddziałującej na każdego użytkownika. Zawartość title wyświetlana jest w pierwszej linii rekordu każdego wyniku wyszukiwania. Treść tagu pobierana jest też przez przeglądarkę i wyświetlana w szczytowej linii na ekranie tam, gdzie zamieszczone są zakładki otwartych kart w oknie przeglądarki. Tytuł dla strony głównej i każdej podstrony bezwzględnie musi być niepowtarzalny. Niepowtarzalność contentu jest nadrzędną zasadą, którą kierują się wszystkie wyszukiwarki. Zlekceważenie zaleceń może narazić stronę na ocenę negatywną podczas indeksowania. Przy pozycjonowaniu lokalnym warto umieścić w tagu nazwę własną miejscowości, do której odnosi się treść.
Nieopodal miejsca, gdzie widoczny jest title, wyświetlana jest oryginalna ikonka z logo sklepu. Warto zadbać o atrakcyjny przekaz wizualny logo, tak aby zrozumieli go wszyscy, którzy pracując na komputerze używają wielu otwartych jednocześnie kart. Przy kilku otwartych odsłonach przeglądarki treść wyświetlana w zakładce widoczna jest w całości. W miarę przybywania kart robi się ciasno, a w pewnym momencie widoczna jest jedynie graficzna reprezentacja logo.
Drugim tagiem jest description. To opis zawartości serwisu. Wnikliwy audyt sklepu internetowego powinien polegać m.in. na zwróceni uwagi na braki w przekazie. Jeśli podczas prac programistycznych miejsce na opis pozostanie puste, przeglądarka poradzi sobie z tym w sposób prosty i niekorzystny dla właściciela sklepu. Zastosuje parametr random i pobierze dowolną treść do wyświetlenia. Nie zawsze jest to adekwatne do sytuacji.