Zarządzanie finansami w firmie jest jednym z najtrudniejszych aspektów prowadzenia własnego biznesu. Wielu młodych przedsiębiorców, pomimo posiadania odpowiednich kwalifikacji w zakresie biznesu, jakim się zajmują, kompletnie wykłada się na kwestiach organizacyjnych.
W celu zapewnienia, że finanse w firmie będą się zgadzały, należy stosować się do kilku prostych zasad. W teorii brzmią one łatwo, a wręcz banalnie, ale wprowadzenie ich w życie, wcale nie jest łatwe. Przede wszystkim musisz znać swoje koszty prowadzenia działalności. Wielu przedsiębiorców popełnia podstawowy błąd, jakim jest niekalkulowanie dokładnych kosztów, a obliczanie ich na oko. Prowadzi to do chaosu organizacyjnego i utraty płynności finansowej.
Należy dokładnie liczyć swoje koszty oraz regularnie je analizować, tak aby wiedzieć gdzie można je zoptymalizować. Jest to konieczne również w kontekście prawidłowego oszacowania cen, jakie oferuje się kontrahentom. Nie mając dokładnie wyliczonych kosztów, można ustalić zbyt niską cenę, a w konsekwencji uzyskać zbyt małą marżę, aby przedsięwzięcie było opłacalne dla firmy.
W celu prowadzenia dokładnego bilansu, warto wspomóc się technologią w postaci prostego arkusza kalkulacyjnego. Trzeba zadbać również o drugą stronę biznesu, aby finanse w firmie się zgadzały. Mianowicie przychody. Należy je dokładnie szacować, tak aby wiedzieć czego można się spodziewać od swoich klientów. Będzie to miało duży wpływ na ewentualne decyzje, w kontekście konieczności cięcia kosztów, lub zwiększenia działań mających na celu pozyskanie nowych klientów.
Prognozowanie przychodów i zestawianie ich z kosztami, jest koniecznością aby zachować rentowność i odpowiednią płynność w finansach firmy. Warto to robić z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, mogą w celu ułatwienia sobie zarządzania pieniędzmi założyć osobne konta. W uwzględnianiu przyszłych kosztów, należy pamiętać zarówno o kosztach stałych, jak i nagłych wydatkach. W przeciwnym razie, te drugie mogą prowadzić do bardzo trudnych sytuacji w firmie.