Zaistnienie w świadomości odbiorców ma ogromny wpływ na rozwój firmy oraz jej zyski ze sprzedaży. Przedsiębiorstwa, które wysyłają do odbiorców jasne i spójne komunikaty mają zdecydowanie większe szanse na utrwalenie swojej pozycji na rynku oraz zyskanie stałego grona klientów. Dla sukcesu firmy znaczenie ma nie tylko starannie opracowana strategia marketingowa, ale także komunikaty wizualne, za pomocą których przedsiębiorstwo komunikuje się z otoczeniem.
Czym jest identyfikacja wizualna?
Pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa można budować za pomocą różnych narzędzi. Jednym z najważniejszych z nich jest identyfikacja wizualna. Pod pojęciem tym kryje się zespół komunikatów wizualnych, za pomocą których firma przedstawia się odbiorcom i staje się przez nich rozpoznawalna. Unikalne logo, kolory firmowe oraz pozostałe elementy identyfikacji wizualnej sprawiają, że firma w wyróżnia się na tle konkurencji oraz staje się bardziej rozpoznawalna.
Identyfikacja wizualna jest narzędziem, którego podstawowym zadaniem jest wykreowanie niepowtarzalnego wizerunku firmy lub marki. Składa się ona z wielu elementów, które łączą w sobie jeden cel – budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem oraz wyróżnienie firmy na tle innych, działających w tej samej branży przedsiębiorstw.
Wszystkie elementy składające się na identyfikację wizualną firmy powinny wspólnie tworzyć jedną kompletną całość oraz wzajemnie się dopełniać. Prawidłowo przygotowane elementy identyfikacji wizualnej powinny być charakterystyczne, zapadające w pamięć, rzucające się w oczy oraz wywoływać wyłącznie pozytywne skojarzenia u odbiorców.
Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej firmy i marki
Identyfikacja wizualna składa się z wielu elementów. Do najważniejszych z nich należy logotyp firmy. Powinien on bezpośrednio nawiązywać do charakteru działalności firmy, być czytelny i prosty w odbiorze oraz wyróżniać firmę na tle konkurencyjnych podmiotów. Przy tworzeniu logo firmy warto opierać się na dokładnych analizach rynkowych i pamiętać, że z reguły element ten powien pozostać niezmienny przez cały czas obecności firmy na rynku.
Identyfikacja wizualna to także dopasowane do logotypu kolory firmowe. Barwy powinny być starannie dopasowane do charakteru działalności firmy, wyróżniać ją spośród innych przedsiębiorstw oraz podkreślać jej indywidualny charakter. Właściwy dobór kolorów firmowych pozwala także znacznie ożywić identyfikację wizualną firmy oraz pozytywnie wpłynąć na odbiór przedsiębiorstwa przez jego otoczenie.
Identyfikacja wizualna obejmuje także druki firmowe, czyli wszystkie materiały papiernicze, które są używane przez firmę w toku jej pracy. Należą do nich m. in. wizytówki, dokumenty, koperty, teczki, gadżety i wiele innych. Ich wygląd powinien nawiązywać do kolorów firmowych, zawierać logo firmy oraz jej nazwę. Przy tworzeniu projektów poszczególnych materiałów należy także starannie dopasować kroje oraz wielkość czcionek, których wybór również ma wpływ na wizerunek firmy oraz stanowi jeden z elementów identyfikacji wizualnej.
Konsekwentne stosowanie wszystkich tych elementów sprawia, że firma zyskuje większą rozpoznawalność oraz sprawia wrażenie w pełni profesjonalnego i godnego zaufania przedsiębiorstwa.