Każda osoba mająca styczność z marketingiem, doskonale zna zasadę 4P, która odnosi się do: Produktu (Product), Ceny (Price), Miejsca dystrybucji (Place) oraz Promocji (Promotion). Są to cztery elementy, które decydują o sukcesie przedsięwzięcia, jakim jest wydanie nowego produktu lub usługi na rynek. Jest to tradycyjna zasada, o której można czytać w marketingowych książkach z XX wieku. Od tego czasu w branży pojawiały się również inne zasady podobne do niej. Były to m.in: zasada 4C lub 7P.
Zasada S.A.V.E. jako nowe 4P
Eduardo Conrado (Chief Strategy and Innovation Officer w Motorola Solution) dał początek nowej zasadzie, która bierze pod uwagę nowoczesne technologie wykorzystywane w branży marketingowej. Jest to zatem zupełnie nowe spojrzenie nie tylko na produkt, ale również na konsumenta, który jest niezwykle ważnym ogniwem w całym łańcuchu działań marketingowych.
Co oznacza S.A.V.E.?
Rozwiązanie (Solution) to kluczowa rzecz, którą biorą klienci pod uwagę w momencie kupowania określonego produktu. Sam wygląd, czy parametry są rzeczą ważną, lecz sam produkt będzie bezużyteczny, jeżeli nie rozwiąże problemu konsumenta. Bardzo ważnym aspektem jest zatem przedstawienie konkretnych problemów klienta, które zostaną rozwiązane, a nie parametrów, które posiada dany produkt.
Dostęp (Access) w dzisiejszych czasach jest bardzo ważnym czynnikiem, który decyduje o sukcesie danego produktu lub usługi. W dobie Internetu konsumenci są przyzwyczajeni do tego, że praktycznie każdą rzecz można kupić przez Internet i otrzymać ją od razu po zakupie. Takie przyzwyczajenie klienta powoduje sytuację, w której sprzedawcy coraz bardziej muszą brać pod uwagę dostępność produktu, aby nie zawieść oczekiwań potencjalnych klientów.
Wartość (Value) jest często decydującym czynnikiem w momencie wyboru danego produktu. Jest rzeczą jasną, że w przypadku dwóch takich samych produktów, konsument wybierze ten, który jest tańszy. Mówi o tym tradycyjna zasada 4P. W zasadzie S.A.V.E. to wartość ma większe znaczenie. Jeżeli konsument wie, że produkt będzie dla niego bardzo wartościowy, będzie skory wydać więcej pieniędzy. Tym samym nie wybierze tańszego odpowiednika o znacznie gorszych parametrach, lecz w lepszej cenie.
Edukacja (Education) to często zapominany element w momencie sprzedaży produktu lub usługi. W momencie dokonania transakcji klient jest często pozostawiony sam ze sobą i nie otrzymuje pomocy w razie problemów. Bardzo ważną rzeczą w dzisiejszych czasach jest zatem obsługa posprzedażowa klienta. Konsument bez wahania wybierze produkt tej firmy, która oferuje szeroki pakiet edukacyjny. Jest sporo klientów, którzy kupują dany produkt po raz pierwszy i często nie wiedzą do końca, jak należy się nim posługiwać.
Dlaczego stosować S.A.V.E.
Tradycyjna metoda 4P coraz rzadziej znajduje zastosowanie w dzisiejszych czasach. Coraz bardziej wymagający konsument oraz nowoczesne technologie sprawiają, że trudniej osiągnąć zadowalające wyniki sprzedażowe. Warto zatem wdrożyć zasadę S.A.V.E już dziś.
Partnerem artykułu jest firma MarketingLink oferująca: artykuły marketingowe - więcej na marketinglink.pl.