Utrzymywanie pozytywnych relacji z pracownikami, może być kluczem do sukcesu firmy. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jak jednak należy postępować z podwładnymi, aby wszystko działało zgodnie z planem i przewidywaniami?
Szanuj pracowników
Część pracowników jest przez nas lubiana, a część nie. Zostawiamy ich tylko dlatego, że wnoszą do firmy sporo wartości. Nie ma to jednak większego znaczenia. Wszystkich pracowników musimy traktować z szacunkiem. Mimo, że jesteśmy wyżej w hierarchii, to należy pokazać, że przejmujemy się ich problemami, oraz, że zawsze mogą na nas liczyć przy napotkaniu trudnych sytuacji w pracy. Dzięki temu, możemy zyskać pracownika na lata, a gdy dowiedzą się o tym osoby z innych firm, być może otrzymamy napływ świeżej krwi, wprost od naszych konkurencyjnych firm.
Słuchaj ich pomysłów
Dla pracownika, bardzo dużym osiągnięciem jest wdrożenie pomysłu, który on sam stworzył. Jest to jasny dowód na to, że szef otwarcie słucha wszelkich pomysłów na rozbudowę firmy. Oczywiście, część z nich jest niemożliwa do wdrożenia, na przykład przez ograniczoną infrastrukturę firmową. Jednakże te, które nie wymagają sporych nakładów pieniężnych i czasowych, powinny być przez szefa realizowane.
Nie krytykuj za niepowodzenie
Praca jest często jak spacer po polu minowym. Nigdy nie wiadomo, kiedy pracownik popełni błąd. Nawet najlepszym zdarzają się pomyłki. W takich sytuacjach, nie można podchodzić do tego w sposób krytyczny. Można oczywiście przekazać swoje uwagi, co do działań pracownika, ale nie można go w żaden sposób demotywować. Jeżeli będziemy na bieżąco go krytykowali, bardzo możliwe, że w przyszłości nie będzie tak chętny do pokazywania swoich pomysłów, a nawet będzie chciał odejść, ze względu na brak możliwości rozwoju.
Szukaj punktów zapalnych
Między pracownikami również może dojść do sytuacji konfliktowych. Warto jest na bieżąco obserwować, jak wyglądają te relacje i na bieżąco wdrażać rozwiązania, które będą miały za zadanie ograniczyć powstawanie sytuacji kryzysowych. Oczywiście, nie ma nigdy pewności, że sytuacja konfliktowa nie wystąpi, ale warto je ograniczać do minimum.