Lata dziewięćdziesiąte, dzięki rozwojowi technologii informacyjnych, umożliwiły rozwój wielu płaszczyzn, nadających się do wykorzystania, aby dzielić się różnego rodzaju zasobami. Media związane z social press przypominają, że pierwszą taką formą, udzielania się w sieci, były popularne do dzisiaj blogi. Przez to, że technologia nie pozwalała jeszcze, na masowe dzielenie się filmami, blogi przez pewien czas były jedyną możliwością publikowania w Internecie.
Początki blogowania
Gdyby dzisiejszy dwudziestolatek miał możliwość posurfować po sieci, z lat dziewięćdziesiątych to prawdopodobnie byłby w szoku. Mało znane a właściwie niedostępne były wtedy serwisy, umożliwiające dzielenie się filmami. Nie było w tym segmencie poważnego gracza. Jedyną formą, jaką dysponowały osoby, chcące uzewnętrznić się w sieci, były blogi. Ta specyficzna forma prowadzenia dziennika, doczekała się nawet swojego święta. 31 sierpnia obchodzony jest międzynarodowy dzień bloga. W tamtych czasach blogerzy byli celebrytami internetu. To oni skupiali większość ruchu w sieci, a jedynym ich narzędziem były prymitywne strony internetowe, zbudowane na podstawowych skryptach, lub wręcz zwykłym kodzie HTML, oraz słowo. Z czasem popularne stało się publikowanie zdjęć, ale nie przybierało to tak masowego kształtu, jak w dzisiejszej formie, na popularnych serwisach społecznościowych. Portale social press przypominają, że dynamiczny rozwój mediów społecznościowych, rozpoczął się dopiero około 2005 roku. Wcześniej formy, znane z dzisiejszej sieci były jeszcze w powijakach. Rozwój mediów społecznościowych pozwolił blogerom, stać się postaciami, znanymi szerszemu gronu odbiorców. Dzięki temu, wiele osób mogło zacząć na tym zarabiać. O ile dzisiaj jest to oczywiste, to wtedy raczej nikt nie rozpatrywał tego w tych kategoriach.
Blogerzy w mediach społecznościowych
Według analiz i raportów w mediach związanych z social press, największy rozkwit popularności blogerów, miał miejsce w latach 2005-2015. Wtedy to, dzięki popularnym portalom oraz możliwościom dzielenia się treściami, jakie owe portale stwarzały, blogerzy swoją popularnością zaczęli doganiać osoby znane z ekranów telewizyjnych. Dzięki dalej postępującemu rozwojowi technologicznemu, techniczne kwestie wejścia do tej branży są coraz łatwiejsze, przez co ilość blogów stale rośnie. Kiedyś instalacja swoje bloga była dość skomplikowanym przedsięwzięciem, a w większości wypadków, służyły do tego komercyjne platformy. Dziś niemal każdy, liczący się bloger, posiada własne miejsce w sieci, które można nazwać niezależnym serwisem.
Od blogów do ery vlogów
Złotą erę blogów zakłócił rozwój pokrewnego zajęcia, czyli nagrywaniu filmów. Taka forma okazała się wygodniejsza i o wiele łatwiej dostępna dla odbiorców. Przez to do dzisiaj święci tryumfy, a znani vlogerzy są śledzeni przez setki tysięcy a czasem nawet miliony widzów. Wedle zapewnień specjalistów social press, jest to ogromny rynek, który już teraz porównywany jest do tradycyjnego rynku telewizyjnego, a w niedalekiej przyszłości, ma potencjał go przegonić.
Przygotowanie tekstu zostało zrealizowane przy pomocy portalu socialpress.pl - specjalistów od social media.