Transakcje finansowe M&A dzieli się na dwa typy, czyli fuzję i przejęcie firm przez podmioty finansowe oraz na M&A strategiczne. Drugi typ oznacza przejęcie firmy bezpośrednio konkurującej.
Każdy przedsiębiorca wie, że dobrze funkcjonujący biznes musi stale się rozwijać. Dlatego też każdy prowadzący działalność gospodarczą, musi stale zwracać uwagę na trendy pojawiające się na rynku. Tylko uważny obserwator dostrzeże wady i zalety konkurencji. Najdalej idącą współpracą w prowadzeniu działalności jest fuzja i przejęcie, dlatego warto znać te pojęcia.
Czym jest M&A?
Do tej pory nie wykształciła się jednolita terminologia, która precyzyjnie określałaby terminologię transakcji M&A. Można powiedzieć, że jest to proces składający się z wielu kroków i może trwać kilka lat. Liczy się ja od chwili zapadnięcia decyzji o przejęciu udziałów jednej firmy przez drugą, aż po finalizację. Strategia polega na określeniu wszystkich korzyści i powodów wynikających z procesu M&A.
Główną i podstawową zaletą M&A jest możliwość szybszego rozwoju firmy przejmującej. Dla firmy przejmowanej, największą zaletą jest wyjście z biznesu. Pozwala to skupić się na innej działalności i pozyskanie środków finansowych na bardziej perspektywiczny biznes.
Jaka jest różnica między fuzją a przejęciem?
Według prawa, fuzja oznacza połączenie się dwóch podmiotów o porównywalnej lub identycznej wielkości. Co ważne, podczas fuzji każdy z podmiotów zachowuje równą wobec drugiej strony pozycję. I jest to chyba jedyny przypadek, który można nazwać fuzją. Za przejęcie uznaje się sytuację, gdy jeden podmiot wchłania inny. Oznacza to, że strony nie zachowują równej pozycji. Podczas przejęcia przejmujący po prostu wzbogaca się o zasoby przejmowanego.
Jaka jest zatem podstawowa różnica między fuzją a przejęciem? Podstawowa różnica dotyczy celu i skutków tych procesów. Dotyczą one przedsiębiorstw i najczęściej dotyczą spółek prawa handlowego, zwłaszcza tych dużych. Najczęstszym motywem fuzji lub przejęcia jest chęć rozwoju prowadzonego biznesu. Same procesy są skomplikowane i wymagają wielu formalności, dlatego ich przeprowadzenie wymaga szczególnych umiejętności prawnych i biznesowych.