Konkurencja jest nieunikniona w biznesie. Czy tego chcemy, czy nie niestety istnieją podobne firmy, które również mają usługi lub produkty podobne do tych oferowanych przez nas. Nie można zlikwidować konkurencji, jednak czy warto się jej bać?
Konkurencja jako zwierciadło naszej firmy
Firmy z naszej branży, które również mogą pochwalić się klientami oraz dobrymi wynikami w sprzedaży nie są dla nas dużym zagrożeniem. Staraj się traktować je jako zwierciadło, w którym łatwo dostrzeżesz własne słabości lub silne strony. Nie każda marka jest identyczna, tak jak nie ma identycznych restauracji (chyba że chodzi o franczyzobiorców). Przyglądając się innym przedsiębiorcom możesz wiele nauczyć się o własnym podejściu do biznesu.
Sprawdzisz:
-jakie usługi lub produkty są lepiej reklamowane przez konkurencję,
-jak konkurencja traktuje swoich klientów,
-jakich specjalistów zatrudniają,
-czym mogą się wyróżnić,
-czego im brakuje.
Na podstawie tych danych znacznie łatwiej zweryfikujesz swój plan biznesowy na kolejne lata.
Łączenie sił
Często zdarza się, że wręcz bliźniacze firmy łączą swoje siły na zasadzie współpracy B2B lub barteru. Dzięki temu nie musisz w swojej firmie szukać specjalistów - możesz ich nająć z firmy konkurencyjnej. Nie każde przedsiębiorstwo się na to godzi, jednak wiele firm znacznie lepiej funkcjonuje, kiedy współpracuje z konkurencją, a nie ją zwalcza. Za pomocą usług jakie inna firma ma do zaoferowania możesz rozwinąć własny biznes. Istnieje niewiele przedsiębiorstw, które na swoim pokładzie mają zarówno dział IT, księgowość oraz PR. Nie bójmy się więc zaproponować współpracy. Będzie znacznie tańsza, niż tworzenie od podstaw oddzielnego działu w naszej firmie. Przedsiębiorcy mogą równiez uczyć się od siebie nawzajem dzięki kongresom, targom pracy, czy też wydarzeniom dla firm, które szukają merytorycznego wsparcia. Większe doświadczenie innych biznesmenów pomoże w zmianie perspektywy, a także rozwinięciu naszych pomysłów. Konkurencja będzie więc dobrym przykładem jak prowadzić sprzedaż i pozyskiwać klientów.