Pozycjonerzy często popełniają błąd, zbierając wszystkie linki prowadzące do pozycjonowanej aktualnie strony. Niestety, nie każdy będzie działał równie dobrze, a niektóre z nich mogą wręcz zniweczyć pracę i przyczynić się do pogorszenia wyników strony. Jak tego uniknąć?
Dlaczego linki = wyniki?
Za najlepsze strony internetowe uznajemy przeważnie te, które budzą ciekawość, przykuwają uwagę i sprawiają, że ludzie chcą się nimi podzielić ze znajomymi. Dobry artykuł czy strona internetowa to wartość, która procentuje wysokimi wynikami w wyszukiwarkach. Jeśli internauci linkują do danej strony na forach, na swoich prywatnych profilach czy blogach, Google traktuje to jako dowód na wartościowość strony. Przeprowadzono wiele rozmaitych badań dotyczących działania linków na rankingi w Google.
Wszystkie potwierdzają duży i istotny wpływ. Okazuje się też, że zewnętrzne linki prowadzące do strony działają o wiele lepiej na jej pozycję w rankingu, niż popularne umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach czy tytułach podstron. Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa bierze więc linkowanie do strony za dowód uznania i na tej podstawie winduje wyżej w wynikach na specyficzne słowa kluczowe.
Co możemy zrobić z taką wiedzą, jako zawodowi lub amatorscy pozycjonerzy? Okazuje się, że całkiem wiele.
Czym więcej, tym lepiej?
Początkowo algorytmy wyszukiwarek były proste i dość toporne. Wystarczyło zebrać mnóstwo linków do swojej strony, by zagwarantować jej bardzo wysoką pozycję, nawet w czołówce wyników wyszukiwania.
Linki nadal mają wielki wpływ na pozycję strony, jednak dziś należy robić to bardziej z głową. Absolutnie nie wystarczy stworzyć miliona „śmieciowych” stron, które będą istniały tylko po to, by linkować do tej właściwej. Gdy internet zaczął się rozrastać, wyszukiwarki zmienił swoje algorytmy. Dzisiaj strony, do których linkuje zbyt wiele dziwnych, niewypełnionych sensowną treścią adresów, są przez wyszukiwarki karane spadkiem w rankingu.
Wszystko to w trosce o poprawę jakości wyszukiwania dla przeciętnego internauty – w czołówce mają pojawiać się strony merytoryczne i dobre, nie te, których załoga poświęciła najwięcej czasu na stworzenie fałszywych linków. Istnieją jednak sposoby na pozyskanie odpowiedniej liczby linków i uniknięcie oskarżenia o spam.
Bez wielkich zrywów pozycjonujących
Pierwsza zasada brzmi – nie wykonujemy wielkich skoków przyrostu linków. Lepiej jest pozyskiwać je regularnie, aż uzyskamy jak najwięcej. Profil linków powinien charakteryzować się łagodnym, nieustającym wzrostem, nie skokami ilości.
Jakość linków
Bardzo istotne jest też dbanie o to, z jakich stron pochodzą linki i czy ktoś w ogóle w nie klika. Najbardziej wartościowe okazują się być linki pochodzące ze stron powiązanych tematycznie ze stroną docelową. Ważne jest też, by internauci chętnie w niego klikali i w ten sposób przenosili się na naszą stronę.
Algorytm Google uznaje w takiej sytuacji link za wartościowy. Warto więc poświęcić czas na umieszczenie takich linków, które będą faktycznie działały i często się klikały.
Rozkład linków jest też w algorytmach określony poprzez branżę, do jakiej należy strona. Nie da się więc powrzucać linków jak popadnie – takie działanie nie pozwala już dzisiaj na zbudowanie dla strony stabilnej, wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie poświęcajmy na nie cennego czasu – możemy nie tylko nie zyskać, a wręcz stracić.
Dofollow i nofollow
Nie każdy link jest w stanie przekazać linkowanej stronie moc strony linkującej. Każdy link posiada jeden z dwóch typów instrukcji dla robotów indeksujących – dofollow, przekazujący część mocy stronie linkowanej lub nofollow, który mocy nie przekazuje. Nietrudno się domyślić, że cenniejsze są linki typu dofollow. Ale nie sugerujemy się tym za mocno! Profil linków stworzony z samych dofollow będzie wyglądał podejrzanie i nienaturalnie.
Gdy już mamy zbędny, szkodliwy link
Linki w postaci słowa kluczowego są szczególnie szkodliwe – ich nadmiar grozi karą od Google. Warto dążyć do ich usunięcia lub zrzec się ich, używając Google Disavow Tool.
Rozumienie zasad działania nowoczesnego SEO to pierwszy klucz do sukcesu – wysokiej pozycji strony w rankingach Google.